Niets nieuws, creativiteit is een van de future skills die erg handig is om te ontwikkelen. Nu werken Sjoukje Dijkman & ik al jaren samen in de Minor TRAIN THE TRAINER waar het stroomt van de creativiteit. Iedere minor plukken wij & de studenten de vruchten van deze #kruisbestuivingalom. Tijd voor ons om onze horizon te verbreden & jullie te verblijden met creatieve werkvormen: BLOEI-VORMEN. Geschikt voor: managers, docenten, trainers, coaches & geïnteresseerden. Ons doel is een boek vol creatieve werkvormen met filosofie, tekenen, zintuigen & beweging. Wil je weten welke BLOEI-VORMEN voor jou zijn? Volg Bloeiende Zaken & daar plaatsen we de BLOEI-VORMEN plus werkbladen.
Stay tuned, Sjoukje schrijft op dit moment de eerste BLOEI-VORM.
0 Comments
Vaak wordt mij gevraagd, hoe is dat nou dat online trainen?
Wil je het politiek correcte antwoord of het echte antwoord? De hele minor TRAIN THE TRAINER is online gegaan en met grote trots kijk ik hoe de studenten deze switch maken. Zij volgen immers niet alleen trainingen, zij ontwikkelen en geven ze ook. De aanvragen stromen binnen want het blijkt moeilijk mensen actief mee te krijgen online dus mijn studenten zijn populair. We zijn al weken online aan het trainen en we zijn er goed in. We ontdekken telkens meer leuke werkvormen en mogelijkheden. De studenten zetten hun schouders eronder en dat raakt me. Natuurlijk ben ik blij dat wij het hoger beroepsonderwijs door kunnen laten gaan. Wat ik echt vind van online trainen? Ik mis mijn studenten, iedere dag weer. Ik mis hun geklets achter mijn rug. De gesprekken die ze onderling hebben als ze in groepjes werken en die ik dan toch hoor. Ik mis de dingen die ze stiekem doen in mijn klas. Ik mis het te zien wie koffie voor wie haalt en wie naast wie gaat zitten. Ik mis zelfs diegene die stelselmatig te laat binnenkomt en die iedere keer weer een andere reden heeft bedacht. Ik mis hun loopjes, hun lach, hun blikken naar mij en hun blikken onderling. Ik mis mijn eigen ijsberen voor een klas, handen die ik teveel gebruik en met te grote gebaren en teveel gedoe. Mijn versprekingen die mijn studenten aan het lachen maken en waar ze goede grappen over kunnen maken. Ik mis dat ik bloos omdat ik loop te klooien en de studenten het zien, ik mis het dat zij blozen omdat iets ze raakt wat er gebeurt in de klas. Ik mis de sfeer die in een klas is. De temperatuur waar je over kunt klagen met z’n allen. Het gerommel in de ruimte. Hoe ik me voel? Het lied van Madonna, Human Nature (wat ze bedoeld heeft voor totaal andere expressie) speelt al een paar dagen in mijn hoofd. Mede vanwege het mooie beeld hierboven. Zo voel ik me, vast in een vierkantje, en nog beroerder dan op de foto, bij online trainen zie je met name de koppies en schouders, meer niet). Ik wil uit het vierkantje en terug naar mijn hardwerkende studenten & collega’s. En zoals Madonna het zingt, schrijf ik dit en ik schaam me er niet voor: “I am not sorry, it is human nature”. Houd moed. Bianca Bloemen Aan pielen, kun je dat zo schrijven? Het is één van de grootste adviezen die ik studenten geef. Laten we eerlijk zijn, pielen we allemaal niet gewoon wat aan? Natuurlijk neem ik mijn vak als trainer serieus, denk ik er goed over na, bereid ik goed voor en haal ik het beste uit mezelf als ik voor een groep sta. Toch is er altijd ruimte voor pielen en improvisatie.
Het is vakantie, Minor 4 van Train The Trainer is van start gegaan en ik heb weer het geluk te mogen werken met ambitieuze studenten. Sterker nog, ik mag ook combinatie-workshops ontwikkelen en geven samen met de Minor Psychologie van Leren & Veranderen. Vaak krijg ik de vraag waarom ik zo graag met studenten werk. De vraag erop is dan, je kunt toch veel meer geld verdienen als je fulltime zou trainen in het bedrijfsleven? Het zal, ik ben alleen gek op deze doelgroep. Waarom dan, zul je je afvragen. Nou daar komt ie. Ze zijn hongerig naar nieuwe dingen. Ze zijn nieuwsgierig, ongeduldig en onzeker. Tegelijkertijd kunnen ze arrogant zijn en denken dat ze alles al weten. Ze zijn eigenwijs en scherp. Ergens onderweg in het onderwijs zijn sommigen ook bang geraakt, door slechte cijfers of door tegenvallende resultaten als ze eens iets anders probeerden. Teveel afgetraind op het resultaat. In de Minor Train The Trainer willen we vooral heel veel doen, heel veel oefenen en heel veel uitproberen. Wat ik dan vaak merk is dat we de eerste weken bezig zijn met de studenten om ze te leren weer te mogen falen, dat het niet hoeft te lukken meteen maar dat je nieuwe dingen probeert. Want waarom alleen oefenen met wat je al kunt, als je ook kunt pielen met nieuwe dingen en experimenteert totdat jij vindt wat bij jou past. Samen uitproberen, erom lachen, soms vallen en altijd weer opstaan met hulp van anderen. De afgelopen weken beloven weer een mooi semester, want weet je wat studenten ook doen? Ze leren jou iedere dag. Ze komen met ideeën hoe de les beter kan, of welke theorie je nog bij de aangeboden stof kunt geven en ze houden je scherp want ze zien alles wat je doet. Ze maken je aan het lachen en het mooiste van dit vak vind ik, je ziet ze groeien. Je mag met ze samenwerken voor een korte periode en je ziet ze uitvliegen naar de voor hun, hoop je, passende oorden. Nu nog even genieten van het aan pielen! Voor wie
Ben je blij met alles zoals het is of heb je het idee dat je jezelf wel eens vastzet met je eigen mindset? Wil je kijken op welke wijze je jezelf qua gedachten wat meer zou kunnen stretchen? Kom dan vrijdagochtend 31 januari naar Koog aan de Zaan. Hoe gaan we het doen Tijdens een inspirerende ochtend word je anders dan anders aan het denken gezet. Je ziet jouw eigen denkpatronen en kan ze ter plekke doorbreken. Je verruimt direct je kaders waardoor meer mogelijk is. Dit doe je samen in een groep van maximaal 12 mensen. Wat gebruiken we erbij Creatieve werkvormen Theorie en oefeningen over denkpatronen Growth en Fixed Mindset Kosten 3 uur 125 Euro per persoon Locatie en contactgegevens E-mailadres: [email protected] Lagendijk 3, Koog aan de Zaan, NH 1541 KA, NLD Unit B136 Reserveringsbeleid: Reserveringen worden 1 dag voor aanvang gesloten. Ben jij een beelddenker? Leer je makkelijker door beeld? In mijn werk als trainer werk ik veel met beeld. Zo geef ik de studenten in de Minor TRAIN THE TRAINER een workshop ‘WERKEN MET BEELD’ over wat je als trainer kunt doen met beeld tijdens trainingen. Iedere keer valt me op hoe geïnspireerd mensen raken als ze werken met beeld. Het liefst laat ik deelnemers in workshops tekenen. De sfeer wordt vrolijk, de deelnemers worden energieker en de creativiteit stroomt voluit.
Sinds ik me kan herinneren teken ik. Op de middelbare school versierde ik iedere pagina in mijn agenda met een ander patroon. De docenten dachten vaak dat ik niet oplette maar juist door het tekenen kon ik me beter concentreren. Voor mijn brein betekent patronen tekenen: ordenen, tot rust komen & verbanden zien. Naast natuurlijk, totale ontspanning. Bij trainingen draait het vaak om tijd.
Bij het ontwikkelen van een trainingstraject bereken je wat je wilt bereiken binnen de gestelde tijd. Zo ontwerp je de volgorde van lessen in een tijdlijn en deel je het draaiboek in in tijdvakken. De werkvormen time je. Je houdt ook rekening met de complexiteit van de werkvorm, waar de deelnemers vandaan komen en waar ze heen gaan in de ruimte. Je bedenkt hoeveel tijd er nodig kan zijn voor onvoorziene omstandigheden en niet te vergeten voor improvisatie. Daarnaast schat je in hoe lang het duurt voor de kwartjes gaan vallen. Let op, vanaf hier wordt het echt interessant! Want wat is dat, tijd? Wat is de betekenis van tijd bij trainen? In mijn beleving gaat tijd hand in hand met tempo. Iedere deelnemer heeft een ander tempo van leren. Hoe snel valt het kwartje? Het kwartje valt meteen. Het kwartje valt snel. Het kwartje valt langzaam. Het kwartje valt niet of tenminste niet meer tijdens jouw aanwezigheid als trainer.
![]() SDG DOME: kom maar op met je fair trade! Nog nooit heb ik zoiets gezien! De SDG (Sustainable Development Goals) DOME bij PwC Amsterdam is een heel exclusieve bezienswaardigheid waar je bij kan komen als je werkt bij PwC, of op uitnodiging van iemand bij PwC mag komen en onze minor Train The Trainer had dat geluk. In de ontvangsthal van het grote accountancy bedrijf staat sinds 12 februari een oceaanblauwe dome, waarmee aandacht wordt gevraagd voor de urgentie van de 17 VN werelddoelen (deadline 2030). Een unieke experience die eigenlijk IEDEREEN zou moeten zien! Met een groep van 5 meiden zijn we de blauwe iglo, gemaakt van - natuurlijk - duurzaam hout, ingegaan. Daar kregen wij allen een Virtual Reality bril op en vlogen wij ineens door gekapte regenwouden, naaiateliers in derde wereldlanden en vervuilde steden omringd door smog. Ook brachten wij een bezoek aan meneer zeeschildpad in een plastic oceaan die ons met flessenpost op hulp vroeg. In combinatie met een speciaal voor de dome geschreven nummer had deze ervaring zo veel effect op mij dat ik mijn tranen moest weg bijten. Toen gingen de brillen af en startten wij met een computergame over duurzaamheid en welke aspecten van het leven een positieve of negatieve invloed hebben op de natuur en de wereldbevolking. Het spel telt 4 rondes (water en oceanen, plastic, gelijkheid en een bonusronde) en bij iedere ronde daal je dieper af de aarde in. Elk goed antwoord draagt bij aan het redden van jouw VR-aarde. Met onze score zou in 2047 de aarde zijn gered, maar dat kan veel en veel beter. Aan het eind schept de dome nog een vlugge blik op hoe de wereld ook kan als iedereen een steentje bijdraagt met bomen op je wolkenkrabber en een fabriek die geen rommel uitstoot. Eenmaal buiten zagen wij de wereld door andere ogen. In plaats van met de bus zijn we gaan wandelen naar de Metro. Onderweg valt ineens van alles op: een fuut die zit te broeden in een nest geïsoleerd met plastic, een ontelbare hoeveelheid sigarettenpakjes in perken en je ruikt extra de indringende geur van uitlaatgassen. Kortom, deze ervaring heeft zo veel indruk gemaakt, dat ik voortaan het leven duurzamer aan wil pakken en dus vaker de fair trade variant van mijn favoriete producten koop. Bedankt allemaal voor het inzicht en de mogelijkheid! Namens Lara (zij schreef dit stuk) , Mees, Sophie, Melanie & Claire
|