Bloeiende Zaken
  • Bloeiende Zaken
    • Bianca Bloemen
      • Referenties
  • @bloemenpatronen
  • Trainingen & Workshops
    • Wat bloeit jou?
    • Anders Denken
    • Bloei-stormen
  • Blog
    • In actie
  • Relaties
  • Contact
  • Bloeiende Zaken
    • Bianca Bloemen
      • Referenties
  • @bloemenpatronen
  • Trainingen & Workshops
    • Wat bloeit jou?
    • Anders Denken
    • Bloei-stormen
  • Blog
    • In actie
  • Relaties
  • Contact
Search

 blog

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

HUMAN  NATURE

4/7/2020

0 Kommentare

 
Foto
Vaak wordt mij gevraagd, hoe is dat nou dat online trainen?
Wil je het politiek correcte antwoord of het echte antwoord?

De hele minor TRAIN THE TRAINER is online gegaan en met grote trots kijk ik hoe de studenten deze switch maken. Zij volgen immers niet alleen trainingen, zij ontwikkelen en geven ze ook. De aanvragen stromen binnen want het blijkt moeilijk mensen actief mee te krijgen online dus mijn studenten zijn populair. We zijn al weken online aan het trainen en we zijn er goed in. We ontdekken telkens meer leuke werkvormen en mogelijkheden. De studenten zetten hun schouders eronder en dat raakt me. Natuurlijk ben ik blij dat wij het hoger beroepsonderwijs door kunnen laten gaan.

Wat ik echt vind van online trainen? Ik mis mijn studenten, iedere dag weer. Ik mis hun geklets achter mijn rug. De gesprekken die ze onderling hebben als ze in groepjes werken en die ik dan toch hoor. Ik mis de dingen die ze stiekem doen in mijn klas. Ik mis het te zien wie koffie voor wie haalt en wie naast wie gaat zitten. Ik mis zelfs diegene die stelselmatig te laat binnenkomt en die iedere keer weer een andere reden heeft bedacht. Ik mis hun loopjes, hun lach, hun blikken naar mij en hun blikken onderling.

Ik mis mijn eigen ijsberen voor een klas, handen die ik teveel gebruik en met te grote gebaren en teveel gedoe. Mijn versprekingen die mijn studenten aan het lachen maken en waar ze goede grappen over kunnen maken. Ik mis dat ik bloos omdat ik loop te klooien en de studenten het zien, ik mis het dat zij blozen omdat iets ze raakt wat er gebeurt in de klas. Ik mis de sfeer die in een klas is. De temperatuur waar je over kunt klagen met z’n allen. Het gerommel in de ruimte.

Hoe ik me voel? Het lied van Madonna, Human Nature (wat ze bedoeld heeft voor totaal andere expressie) speelt al een paar dagen in mijn hoofd. Mede vanwege het mooie beeld hierboven. Zo voel ik me, vast in een vierkantje, en nog beroerder dan op de foto, bij online trainen zie je met name de koppies en schouders, meer niet). Ik wil uit het vierkantje en terug naar mijn hardwerkende studenten & collega’s. En zoals Madonna het zingt, schrijf ik dit en ik schaam me er niet voor: “I am not sorry, it is human nature”.
Houd moed.
Bianca Bloemen


0 Kommentare

AAN  PIELEN

2/17/2020

0 Kommentare

 
Foto
Aan pielen, kun je dat zo schrijven? Het is één van de grootste adviezen die ik studenten geef. Laten we eerlijk zijn, pielen we allemaal niet gewoon wat aan? Natuurlijk neem ik mijn vak als trainer serieus, denk ik er goed over na, bereid ik goed voor en haal ik het beste uit mezelf als ik voor een groep sta. Toch is er altijd ruimte voor pielen en improvisatie.
Het is vakantie, Minor 4 van Train The Trainer is van start gegaan en ik heb weer het geluk te mogen werken met ambitieuze studenten. Sterker nog, ik mag ook combinatie-workshops ontwikkelen en geven samen met de Minor Psychologie van Leren & Veranderen.
Vaak krijg ik de vraag waarom ik zo graag met studenten werk.  De vraag erop is dan, je kunt toch veel meer geld verdienen als je fulltime zou trainen in het bedrijfsleven? Het zal, ik ben alleen gek op deze doelgroep. Waarom dan, zul je je afvragen. Nou daar komt ie. Ze zijn hongerig naar nieuwe dingen. Ze zijn nieuwsgierig, ongeduldig en onzeker. Tegelijkertijd kunnen ze arrogant zijn en denken dat ze alles al weten. Ze zijn eigenwijs en scherp.
Ergens onderweg in het onderwijs zijn sommigen ook bang geraakt, door slechte cijfers of door tegenvallende resultaten als ze eens iets anders probeerden. Teveel afgetraind op het resultaat.
In de Minor Train The Trainer willen we vooral heel veel doen, heel veel oefenen en heel veel uitproberen. Wat ik dan vaak merk is dat we de eerste weken bezig zijn met de studenten om ze te leren weer te mogen falen, dat het niet hoeft te lukken meteen maar dat je nieuwe dingen probeert. Want waarom alleen oefenen met wat je al kunt, als je ook kunt pielen met nieuwe dingen en experimenteert totdat jij vindt wat bij jou past. Samen uitproberen, erom lachen, soms vallen en altijd weer opstaan met hulp van anderen.
De afgelopen weken beloven weer een mooi semester, want weet je wat studenten ook doen? Ze leren jou iedere dag. Ze komen met ideeën hoe de les beter kan, of welke theorie je nog bij de aangeboden stof kunt geven en ze houden je scherp want ze zien alles wat je doet. Ze maken je aan het lachen en het mooiste van dit vak vind ik, je ziet ze groeien. Je mag met ze samenwerken voor een korte periode en je ziet ze uitvliegen naar de voor hun, hoop je, passende oorden. Nu nog even genieten van het aan pielen!


0 Kommentare

GROWTH  MINDSET WORKSHOP 31 januari 2020

1/13/2020

1 Kommentar

 
Foto
Voor wie
Ben je blij met alles zoals het is of heb je het idee dat je jezelf wel eens vastzet met je eigen mindset? Wil je kijken op welke wijze je jezelf qua gedachten wat meer zou kunnen stretchen? Kom dan vrijdagochtend  31 januari naar Koog aan de Zaan.

Hoe gaan we het doen
Tijdens een inspirerende ochtend word je anders dan anders aan het denken gezet.
Je ziet jouw eigen denkpatronen en kan ze ter plekke doorbreken.
Je verruimt direct je kaders waardoor meer mogelijk is. Dit doe je samen in een groep van maximaal 12 mensen.

Wat gebruiken we erbij
Creatieve werkvormen
Theorie en oefeningen over denkpatronen
Growth en Fixed Mindset

Kosten
3 uur 125 Euro per persoon


Locatie en contactgegevens
E-mailadres: info@laagdrempelig.eu
Lagendijk 3, Koog aan de Zaan, NH 1541 KA, NLD Unit B136
Reserveringsbeleid: Reserveringen worden 1 dag voor aanvang gesloten.
1 Kommentar

BLOEIEN MET BEELD

7/8/2019

0 Kommentare

 
Foto
Ben jij een beelddenker? Leer je makkelijker door beeld? In mijn werk als trainer werk ik veel met beeld. Zo geef ik de studenten in de Minor TRAIN THE TRAINER een workshop ‘WERKEN MET BEELD’ over wat je als trainer kunt doen met beeld tijdens trainingen. Iedere keer valt me op hoe geïnspireerd mensen raken als ze werken met beeld. Het liefst laat ik deelnemers in workshops tekenen. De sfeer wordt vrolijk, de deelnemers worden energieker en de creativiteit stroomt voluit.
 
Sinds ik me kan herinneren teken ik. Op de middelbare school versierde ik iedere pagina in mijn agenda met een ander patroon. De docenten dachten vaak dat ik niet oplette maar juist door het tekenen kon ik me beter concentreren. Voor mijn brein betekent patronen tekenen: ordenen, tot rust komen & verbanden zien. Naast natuurlijk, totale ontspanning.​

Weitere Informationen
0 Kommentare

TRAINEN, TIJD  & TEMPO

5/7/2019

0 Kommentare

 
Foto
Bij trainingen draait het vaak om tijd.

Bij het ontwikkelen van een trainingstraject bereken je wat je wilt bereiken binnen de gestelde tijd. Zo ontwerp je de volgorde van lessen in een tijdlijn en deel je het draaiboek in in tijdvakken. De werkvormen time je. Je houdt ook rekening met de complexiteit van de werkvorm, waar de deelnemers vandaan komen en waar ze heen gaan in de ruimte. Je bedenkt hoeveel tijd er nodig kan zijn voor onvoorziene omstandigheden en niet te vergeten voor improvisatie.

Daarnaast schat je in hoe lang het duurt voor de kwartjes gaan vallen. Let op, vanaf hier wordt het echt interessant! Want wat is dat, tijd? Wat is de betekenis van tijd bij trainen? In mijn beleving gaat tijd hand in hand met tempo.

Iedere deelnemer heeft een ander tempo van leren. Hoe snel valt het kwartje?
Het kwartje valt meteen.
Het kwartje valt snel.
Het kwartje valt langzaam.
Het kwartje valt niet of tenminste niet meer tijdens jouw aanwezigheid als trainer.


Weitere Informationen
0 Kommentare

MINOR TTT & AZ &vice versa(DEEL 6)

4/25/2019

0 Kommentare

 
Foto
De 2e Minor TRAIN THE TRAINER is in volle gang. De studenten hebben de afgelopen maanden weer geobserveerd bij de Jeugdopleiding van AZ Alkmaar. Dit keer was het een combinatie van (keeper)trainers, de huiswerkbegeleiding en de leiding van de Jeugdopleiding van AZ Alkmaar die geobserveerd werden op hun sociale vaardigheden. De studenten gingen in gesprek met AZ over wat ze gezien en gehoord hadden. Daarnaast werden de leervragen voor de komende periode besproken.
Een groot compliment naar de leiding en de staf van AZ dat zij zich hiervoor openstellen.

Zoals in de topsport gebruikelijk is, maakten we in samenspraak een selectie welke studenten de komende periode workshops mogen ontwikkelen en geven die aansluiten op de leervragen bij de Jeugdopleiding van AZ Alkmaar.


Weitere Informationen
0 Kommentare

train the trainer  @sdg dome

4/4/2019

0 Kommentare

 
Foto
 SDG DOME: kom maar op met je fair trade!
Nog nooit heb ik zoiets gezien! De SDG (Sustainable Development Goals) DOME bij PwC Amsterdam is een heel exclusieve bezienswaardigheid waar je bij kan komen als je werkt bij PwC, of op uitnodiging van iemand bij PwC mag komen en onze minor Train The Trainer had dat geluk. In de ontvangsthal van het grote accountancy bedrijf staat sinds 12 februari een oceaanblauwe dome, waarmee aandacht wordt gevraagd voor de urgentie van de 17 VN werelddoelen (deadline 2030). Een unieke experience die eigenlijk IEDEREEN zou moeten zien!
Met een groep van 5 meiden zijn we de blauwe iglo, gemaakt van - natuurlijk - duurzaam hout, ingegaan. Daar kregen wij allen een Virtual Reality bril op en vlogen wij ineens door gekapte regenwouden, naaiateliers in derde wereldlanden en vervuilde steden omringd door smog. Ook brachten wij een bezoek aan meneer zeeschildpad in een plastic oceaan die ons met flessenpost op hulp vroeg. In combinatie met een speciaal voor de dome geschreven nummer had deze ervaring zo veel effect op mij dat ik mijn tranen moest weg bijten.
Toen gingen de brillen af en startten wij met een computergame over duurzaamheid en welke aspecten van het leven een positieve of negatieve invloed hebben op de natuur en de wereldbevolking. Het spel telt 4 rondes (water en oceanen, plastic, gelijkheid en een bonusronde) en bij iedere ronde daal je dieper af de aarde in.
Elk goed antwoord draagt bij aan het redden van jouw VR-aarde. Met onze score zou in 2047 de aarde zijn gered, maar dat kan veel en veel beter. Aan het eind schept de dome nog een vlugge blik op hoe de wereld ook kan als iedereen een steentje bijdraagt met bomen op je wolkenkrabber en een fabriek die geen rommel uitstoot.
Eenmaal buiten zagen wij de wereld door andere ogen. In plaats van met de bus zijn we gaan wandelen naar de Metro. Onderweg valt ineens van alles op: een fuut die zit te broeden in een nest geïsoleerd met plastic, een ontelbare hoeveelheid sigarettenpakjes in perken en je ruikt extra de indringende geur van uitlaatgassen. Kortom, deze ervaring heeft zo veel indruk gemaakt, dat ik voortaan het leven duurzamer aan wil pakken en dus vaker de fair trade variant van mijn favoriete producten koop. Bedankt allemaal voor het inzicht en de mogelijkheid!
Namens Lara (zij schreef dit stuk) , Mees, Sophie, Melanie & Claire

0 Kommentare

wat is trainen?

3/4/2019

0 Kommentare

 
Foto
De Minor TRAIN THE TRAINER in optima forma.
De studenten geven elkaar workshops in 'wat is trainen?' & 'hoe kun je de leeropbrengst vergroten door meer plezier toe te voegen aan een training?'

​Daarnaast discussiëren over wat zijn de verschillen & overeenkomsten tussen coachen, presenteren & trainen.

Roept u maar, is dit fabel of feit: 'De opname capaciteit is groter naarmate de deelnemers het onderwerp interessant vinden'. Hogeschool van Amsterdam
, Bloeiende Zaken, #trainthetrainer#minortrainthetrainer #eenminoromtedoen.
0 Kommentare

MINOR TRAIN THE TRAINER (DEEL 5) NIET VERWACHT, TOCH GEKREGEN

12/30/2018

1 Kommentar

 
Foto
Van tevoren maakten we een plan.
Een plan voor de minor.
We hadden het einde voor ogen, zoals we dat geleerd hebben van Stephen Covey: “Begin with the end in mind”. Op de laatste flap hingen de doelen. Van daaruit werkten we terug met flaps waarop stond met wat er allemaal diende te gebeuren om bij die doelen te komen. We wisten toen al dat we het “leuk bedachten", maar dat het in de realiteit anders ging lopen en we daarop zouden anticiperen.

We anticipeerden als dollen. Zo zagen we in dat wij als trainers te hard werkten waardoor het risico bestond dat de studenten minder leerden. Zo bedachten we dat ze in teams gingen werken en elkaar bij het leren konden ondersteunen, ze willen immers trainers worden.


Weitere Informationen
1 Kommentar

SAMENWERKING MINOR TTT & AZ KRIJGT VERVOLG

11/25/2018

0 Kommentare

 
Foto
Goed nieuws! Na een goed gesprek met Paul Brandenburg, Marijn Beuker, Bart Heuvingh & Sjoukje Dijkman hebben we besloten dat de samenwerking tussen de jeugdopleiding AZ Alkmaar & de Minor TRAIN THE TRAINER van de Hogeschool van Amsterdam is verlengd.

September 2018 zijn we gestart met de 1e groep. Deze groep studenten gaat de komende 10 weken nog volop aan de gang met de trainers van de jeugdopleiding van AZ Alkmaar. 

Februari 2019 start de nieuwe Minor TRAIN THE TRAINER & samenwerking. Wordt vervolgd.
0 Kommentare

Train the trainer & AZ (deel 4)

10/22/2018

0 Kommentare

 
Foto
NIET COMMUNICEREN BESTAAT NIET
 
Doen alsof je iemand niet ziet, omdat je, om wat voor reden dan ook geen zin hebt om gedag te zeggen. Te laat binnen komen bij een meeting, gaan zitten en niets zeggen. Je mail niet beantwoorden, hoewel je weet dat iemand op jouw antwoord zit te wachten. Zo zijn er nog legio voorbeelden waarvan we denken dat we niet communiceren door niets te doen. De grap is dat dat nu juist onze communicatie is.


Weitere Informationen
0 Kommentare

minor train the trainer & az  (deel 3)

9/28/2018

0 Kommentare

 
Foto
Gefeliciteerd, je bent in verwarring!

Vier weken zijn we onderweg in de nieuwe Minor TRAIN THE TRAINER. Wat we bedacht hadden, gebeurt nu echt. De studenten krijgen trainingen over trainen, observeren trainers bij AZ en ontwerpen en geven elkaar trainingen. Hoe goed je van te voren alles ook doordenkt: het loopt altijd anders. The reality check is nu. We zijn aan het bijsturen, verder aan het denken en aan het uitproberen. Welke thema’s kunnen naar voren in het programma, welke naar achteren? Waar geven we de studenten ruimte en waar pakken wij de regie?


Weitere Informationen
0 Kommentare

Train the trainer & Az (deel 2)

5/30/2018

0 Kommentare

 
Foto
De kruisbestuiving is begonnen. Trainers leren van trainers. Week 1 stond in het teken van "Leerklimaat". In welk leerklimaat leren wij het beste van elkaar? De studenten maakten kennis met de Jeugdopleiding van AZ (o.a. met Paul Brandenburg & Bart Heuvingh) en kregen een lezing van Marijn Beuker over "De visie op leren bij AZ". 


Weitere Informationen
0 Kommentare

AZ en train the trainer deel 2

5/1/2018

0 Kommentare

 
Foto
Foto: Bart Heuvingh, Topsportbegeleider Jeugdopleiding AZ & ik bezig met het ontwikkelen van het 1e concept van het observatieformulier.

In oktober 2017 schreef ik een artikel over FALEN & OPSTAAN over mijn zoon die toentertijd bij de jeugdopleiding van AZ speelde. Inmiddels speelt hij met plezier bij een andere club.


Weitere Informationen
0 Kommentare

Train the trainer, doe j e mee?

3/1/2018

1 Kommentar

 
Foto
Doe je mee?
Voor de studierichting HRM (Amsterdam University of Applied Sciences) ontwikkelen we (
Sjoukje Dijkman en Janneke Hohmann) de Minor TRAIN THE TRAINER en we horen graag wat jouw ideeën daarover zijn.
Wil jij: inspiratie krijgen en geven, trainingsmateriaal testen en werkvormen uitproberen?


Weitere Informationen
1 Kommentar

FALEN  & OPSTAAN

10/9/2017

0 Kommentare

 
Foto
Hoe leren mensen? Een vraag waar ik me als trainer (& ouder) dagelijks mee bezig houd.
Mijn zoon speelt bij AZ onder 14 en als ouders krijgen wij daar regelmatig informatiebijeenkomsten over hoe ze onze kinderen opleiden. Zo hadden we deze week een bijeenkomst over de “Visie op leren”. In de opleidingsfase waarin hij zich bevindt, betekent dit onder andere dat ze oncomfortabele situaties en uitdagingen aan dienen te gaan en durven te experimenteren, zelfs tijdens wedstrijden. Fouten maken om te leren.Ze willen dat ze hun creativiteit stimuleren en hun oplossingsgericht denken vergroten.


Weitere Informationen
0 Kommentare

EEN VERVEL(ER)ENDE ZOMER GEWENST!

7/8/2017

0 Kommentare

 
Foto
Foto
Met de zomer voor de deur wens ik jullie allen een vervel(eren)de zomer!
Je lekker vervelen om tevens te leren. Op dit moment mis ik het om me te vervelen. Mijn verveel-momenten zitten vol.
Sterker nog ik vergeet het om me te vervelen. Ik vergeet niet dat ik me wil vervelen. Iedere keer doe ik weer wat en daarom weet ik dat het hoog tijd is voor vakantie. In mijn geval leer ik op de momenten dat er stiltes vallen. Ik denk dat ik niet de enige ben. We nemen simpelweg soms niet genoeg tijd om even niets te doen. 


Weitere Informationen
0 Kommentare

Bloed, zweet & trainen

6/11/2017

1 Kommentar

 
Foto
Sinds een jaar of 4 ben ik een voetbalmoeder. Niet uit eigen keuze of vrije wil maar omdat ik een zoon (Mees) op de wereld heb gezet die op zijn 2e tegen me zei: “Mam, Ik ben voetbal”. “Ja, joh…”dacht ik toen nog, maar nu jaren later is er weinig veranderd. Hij speelt bij de jeugd van AZ onder 13 en zijn leven bestaat uit heel veel voetbal.


Weitere Informationen
1 Kommentar

bloeiende zaken

​bianca bloemen

@bloemen
patronen

trainingen & workshops

in actie
​
​blog

relaties

contact

Privacy Policy
© 2019 Bloeiende Zaken | Designed by SH
  • Bloeiende Zaken
    • Bianca Bloemen
      • Referenties
  • @bloemenpatronen
  • Trainingen & Workshops
    • Wat bloeit jou?
    • Anders Denken
    • Bloei-stormen
  • Blog
    • In actie
  • Relaties
  • Contact