Bloeiende Zaken
  • Bloeiende Zaken
    • Bianca Bloemen
      • Referenties
  • @bloemenpatronen
  • Trainingen & Workshops
    • Wat bloeit jou?
    • Anders Denken
    • Bloei-stormen
  • Blog
    • In actie
  • Relaties
  • Contact
  • Bloeiende Zaken
    • Bianca Bloemen
      • Referenties
  • @bloemenpatronen
  • Trainingen & Workshops
    • Wat bloeit jou?
    • Anders Denken
    • Bloei-stormen
  • Blog
    • In actie
  • Relaties
  • Contact
Search

 blog

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

MINOR TRAIN THE TRAINER (DEEL 5) NIET VERWACHT, TOCH GEKREGEN

12/30/2018

0 Reacties

 
Foto
Van tevoren maakten we een plan.
Een plan voor de minor.
We hadden het einde voor ogen, zoals we dat geleerd hebben van Stephen Covey: “Begin with the end in mind”. Op de laatste flap hingen de doelen. Van daaruit werkten we terug met flaps waarop stond met wat er allemaal diende te gebeuren om bij die doelen te komen. We wisten toen al dat we het “leuk bedachten", maar dat het in de realiteit anders ging lopen en we daarop zouden anticiperen.

We anticipeerden als dollen. Zo zagen we in dat wij als trainers te hard werkten waardoor het risico bestond dat de studenten minder leerden. Zo bedachten we dat ze in teams gingen werken en elkaar bij het leren konden ondersteunen, ze willen immers trainers worden.

De studenten ontwierpen en gaven elkaar zelfstandig workshops. We gaven de studenten kant en klare workshops om te kijken hoe ze het vonden om op die manier te trainen. We gaven de studenten de mogelijkheid tot extra externe opdrachten waar sommige studenten gretig op insprongen.
Je ziet sommige studenten kansen pakken waar andere studenten ze laten liggen. Daar denk je over na als trainer. Moeten we hier iets aan te doen of laten we dat gaan? Gelukkig komt dan onze vriend Stephen Covey om de hoek die ons herinnert aan onze startdoelen, en ja daar gaan we niet op in leveren. Het doel blijft staan, hear hear. Dit houdt in studenten ondersteunen waar nodig en weer loslaten.
Dan hebben we nog te dealen met het andere stuk, het stuk waarom wij hoogstwaarschijnlijk deze Minor zelf wilden ontwikkelen, de immer terugkerende vraag “hoe leren mensen?”. Zoals Johan Cruyff al eerder zei: ”De hoogste opgave van het menselijk kennen is: te begrijpen dat hij niet begrijpen kan”.
Op dat punt staan we nu. Ze doen, ze ervaren, ze experimenteren, ze hebben weerstand, ze maken plezier, ze falen, ze vallen en staan telkens weer op. Ja, ze leren. Wat ze uit de Minor halen verschilt per persoon, qua interesse, inzet en intensiteit. Wat ze precies leren, zullen we horen tijdens de gesprekken in hun assessments, want daar zijn we nieuwsgierig naar. Om die reden hebben we aan studenten gevraagd om alvast iets daarvan terug te geven:
“Ik heb veel geleerd in deze minor. Een van de onverwachte dingen die het me heeft opgeleverd is dat ik mezelf als een professional ben gaan zien. Ik ben begonnen met mijn eigen bedrijfje op te zetten, deze is niet training gerelateerd. Toch heeft deze minor me geholpen om mezelf te presenteren en mijn eigenwaarde in te zien. Daarnaast wil ik ook graag beginnen als trainer”.
-Marilou Kuyper-
 
“Ik denk vooral dat ik heb geleerd dat mijn persoonlijkheid, mijn kijk en visie op situaties erg veel zeggen over de manier waarop ik trainingen en workshops geef. Ik had niet verwacht dat ook mijn persoonlijke ontwikkeling zo erg aanbod zou komen in de minor.
-Anouk van Oostveen-
 
Op naar de laatste fase van de Minor TRAIN THE TRAINER met dit in gedachten:
 
"If you do not expect the unexpected, you will not recognize it when it arrives."
-Heraclitus-

 Sjoukje Dijkman & Bianca Bloemen
0 Reacties



Laat een antwoord achter.

bloeiende zaken

​bianca bloemen

@bloemen
patronen

trainingen & workshops

in actie
​
​blog

relaties

contact

Privacy Policy
© 2019 Bloeiende Zaken | Designed by SH
  • Bloeiende Zaken
    • Bianca Bloemen
      • Referenties
  • @bloemenpatronen
  • Trainingen & Workshops
    • Wat bloeit jou?
    • Anders Denken
    • Bloei-stormen
  • Blog
    • In actie
  • Relaties
  • Contact