Bloeiende Zaken
  • Bloeiende Zaken
    • Bianca Bloemen
      • Referenties
  • MISS B FLOWERS
  • Trainingen & Workshops
    • Wat bloeit jou?
    • Anders Denken
    • Bloei-stormen
  • Blog
    • In actie
  • Relaties
  • Contact
  • Bloeiende Zaken
    • Bianca Bloemen
      • Referenties
  • MISS B FLOWERS
  • Trainingen & Workshops
    • Wat bloeit jou?
    • Anders Denken
    • Bloei-stormen
  • Blog
    • In actie
  • Relaties
  • Contact
Search

 blog

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Train the trainer & AZ (deel 4)

10/22/2018

0 Comments

 
Foto
NIET COMMUNICEREN BESTAAT NIET
 
Doen alsof je iemand niet ziet, omdat je, om wat voor reden dan ook geen zin hebt om gedag te zeggen. Te laat binnen komen bij een meeting, gaan zitten en niets zeggen. Je mail niet beantwoorden, hoewel je weet dat iemand op jouw antwoord zit te wachten. Zo zijn er nog legio voorbeelden waarvan we denken dat we niet communiceren door niets te doen. De grap is dat dat nu juist onze communicatie is.

Paul Watzlawick Ph.D. schrijft daarover in zijn werk “De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie” (1974). In zijn 1e Axioma schrijft hij “Het is onmogelijk om niet te communiceren. Alles wat je doet, ook ‘niets’ doen, heeft invloed. Ieder gedrag is een vorm van communicatie. Omdat er niet zoiets bestaat als anti-gedrag, is het onmogelijk om niet te communiceren”.
​

Bij AZ hebben de studenten de afgelopen weken de trainers van de jeugdopleiding geobserveerd om te kijken hoe zij communiceren met de spelers. Aan de hand van een observatieformulier, opgesteld i.s.m. AZ keken zij naar: Welke vragen stellen de trainers aan de spelers, welke complimenten geven ze aan de spelers en op welke manier coachen zij de spelers.

Er gebeurde zoveel op de velden, dat de studenten het met moeite bij konden houden met hun ogen, oren en pennen. Als je op heel veel dingen let, zie je ook dingen die er niet gebeuren, waarvan jij dacht dat ze wel zouden gebeuren. Of dingen waarvan je zou willen dat ze zouden gebeuren.


Wat doe je nu als student met al deze extra informatie als je zo druk bezig bent met het observeren van de punten op het observatieformulier? Dat is immers jouw opdracht: observeren wat je ziet en hoort. In eerste instantie noteer je al het gedrag dat hoort bij die opdracht. We weten allen dat dit al lastig genoeg is. Vervolgens codeer je de gegevens en kijk je welke dingen opvallen als je de observaties van een trainer naast elkaar legt.

Welke patronen kun je zien in de communicatie? Dan komt het spannende gedeelte. Je geeft de resultaten terug aan de trainer en gaat met hem in gesprek over wat jij hebt gezien en wat je hebt gehoord op de velden.  

Rest ons de vraag: Wat doe je nu met de dingen die je ze “niet hebt zien doen” of de dingen waarover je ze “niet hebt zien communiceren”?

We gaan het de komende weken meemaken. Voor nu willen we bij deze de studenten en de trainers van AZ veel plezier toewensen bij deze mooie te voeren gesprekken. Wordt vervolgd.
0 Comments



Leave a Reply.

bloeiende zaken

​bianca bloemen

@miss.b.flowers

trainingen & workshops

in actie
​
​blog

relaties

contact

Privacy Policy
© 2019 Bloeiende Zaken | Designed by SH
  • Bloeiende Zaken
    • Bianca Bloemen
      • Referenties
  • MISS B FLOWERS
  • Trainingen & Workshops
    • Wat bloeit jou?
    • Anders Denken
    • Bloei-stormen
  • Blog
    • In actie
  • Relaties
  • Contact